Saris Tweewielers
Voor al uw onderhoud bij het juiste adres!


Het onderhouden van de scooter
Een 4-takt scooter is een verbrandingsmotor op basis van EURO 95 en haalt zijn koeling en smering vanuit het oliecarter. Uiteraard word de cilinder ook nog gekoeld door lucht. Het oliepeil moet dan ook regelmatig gecontroleerd worden in het carter aan de hand van de peilstok van de scooter. 


Eerste tweede en derde onderhoudsbeurt
Om fijn en goed te kunnen blijven rijden heeft uw scooter af en toe een servicebeurt nodig. De eerste beurt is belangrijk en vindt plaats tussen de 300 en de 500 kilometer. De scooter/brommer heeft vanaf fabriek inrij olie in het Carter zitten. Deze moet er na 500 kilometer uit. Tijdens de eerste servicebeurt wordt de motorolie en de transmissieolie vervangen. De draaiende delen worden ingevet en behandeld en alle wiel moeren, bouten etc worden na gelopen. Speling op het balhoofd gecontroleerd, zo zorgen wij dat u weer veilig de weg op kan. De 2e beurt tussen de 1300 en de 1500 kilometer. En de 3e beurt tussen de 2500 en de 3000 kilometer. Daarna is dat tussen de 2000 en de 2500 kilometer. 2 takt is dat om de 5000 kilometer. Haal je deze kilometers niet binnen het jaar dan is een beurt elk jaar van belang. Dus om de 2500 kilometer of ieder jaar.

Voor 4-takt is het van belang dat de motorolie minimaal ieder jaar wordt ververst. Er zijn  veel draaiende delen in het motorblok welke afhankelijk zijn van deze olie. Ook al heeft u nauwelijk kilometers gemaakt, toch is het verstandig om de olie te laten verversen.

Service beurten
Wij hebben voor u een tabel als indicatie welk onderhoud er bij een bepaalde kilometerstand moet plaatsvinden om uw scooter/bromfiets in optimale conditie te houden. Het zou kunnen dat de kilometerstanden afwijken omdat er nu eenmaal niet met elke scooter/bromfiets dezelfde belasting te verwerken krijgt. Onderhoudskosten zitten niet inbegrepen in verkoop. Daarom adviseer ik u ook alvorens contact op te nemen zodat ik u kan zeggen wat de kosten zullen zijn voor uw specifieke scooter/bromfiets.

KilometerOnderhoud

350-500 KM

Olie vervangen, bougie & algehele check-up bouten,moeren,balhoofd etc na lopen(indien nodig kleppenstellen) 

1.300-1.500 KM



Kleppenstellen, bougie wisselen, luchtfilter & carburateur reinigen alle delen op speling na lopen

3.500  KM



Aandrijfriem vervangen, luchtfilter vervangen/ reinigen, kleppenstellen, olie vervangen, bougie & algehele check-up

6.000KM/ 8.500 KM / 11.000KM/ ETC



Aandrijfriem vervangen, luchtfilter vervangen/ reinigen, kleppenstellen, olie vervangen, bougie & algehele check-up




Soort onderhoud/uitgave

Kenmerken

Prijs

Kleine onderhoudsbeurt

Bougie vervangen; controle van luchtfilter, olie, rollen, remmen, v-snaar, balhoofdspeling banden en spanning controleren, luchtfilterhuis reinigen en kickstartdelen smeren

Afhankelijk van welke scooter u rijd. Altijd prijs opgaaf bij afspraak

Grote onderhoudsbeurt

Bougie vervangen; vervangen van luchtfilter, lichten controleren, olie verversen,rollen vervangen, remmen controleren,, v-snaar vervangen, balhoofdspeling controleren en banden controleren en op spanning brengen, luchtfilterhuis reinigen en kickstartdelen smeren; kleppen stellen en volledige schoonmaakbeurt, accu testen, carburateur ultrasoon reinigen.

Afhankelijk van welke scooter u rijd. Prijs opgaaf tijdens afspraak.